Неприпустимість скорочення штатів закладів освіти

На запити з місць щодо правомірності скорочення посад працівників закладів освіти з числа робітників та інших органами місцевого самоврядування та органами управління освіти і науки ЦК Профспілки акцентує увагу на наступному. Відповідно до частини 4 статті 77 Бюджетного кодексу України місцеві радипри затвердженні відповідних бюджетів мають враховувати у першочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати.Статтею 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.Відповідно до статті 10 цього закону міські ради представляють відповідні територіальні громади, здійснюють від їх імені та в їхніх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.Одним з власних повноважень виконавчих органів місцевих рад, що передбачні статтею 32 зазначеного закону,є управління закладами освіти, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів.Відповідно до частини другої статті 64 Закону України «Про освіту» акти центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки, прийняті в межах його повноважень, є обов'язковими до виконання органами місцевого самоврядування, до сфери управління яких належать заклади освіти. Частиною першою цієї статті центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки уповноважено здійснювати нормативно-правове забезпечення функціонування системи освіти в межах повноважень, визначених законом.Спеціальними законами у галузі освіти надано право центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки затверджувати Типові штатні нормативи Типові навчальні плани, інші нормативні акти, що спрямовані на здійснення освітнього процесу для здобуття дітьми та учнями відповідного рівня освіти відповідно до державних стандартів.

Статтею 45 Закону України «Про загальну середню освіту» передбачено:

1. Штатні розписи комунальних закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і типів затверджуються керівником закладу загальної середньої освіти на підставі Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти.

2. Штатні розписи комунальних закладів спеціалізованої освіти затверджуються керівниками відповідних закладів на підставі Типових штатних нормативів закладів спеціалізованої освіти, затверджених центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у відповідних сферах.

3. Штатні розписи приватних і корпоративних закладів загальної середньої освіти встановлюються засновником (засновниками).

Статтею 39 Закону України «Про дошкільну освіту» встановлено, що штатні розписи комунальних закладів дошкільної освіти незалежно від підпорядкування і типу встановлюються відповідним органом управління освітою на основі Типових штатних нормативів закладів дошкільної освіти, затверджених спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти і науки.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері освіти визначено частиною другою статті 66 Закону України «Про освіту». Передбачено, що районні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад:відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти;планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти;планують та забезпечують розвиток мережі закладів профільної середньої освіти академічного спрямування;мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх;закріплюють за закладами початкової та базової середньої освіти територію обслуговування (крім випадків, встановлених спеціальними законами);забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті;забезпечують та фінансують підвезення учнів і педагогічних працівників до закладів початкової та базової середньої освіти і у зворотному напрямку (у разі потреби - транспортними засобами, пристосованими для перевезення осіб, які пересуваються на кріслах колісних);ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України;оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти;забезпечують рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власності;здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.Жодним законом України органи місцевого самоврядування не наділено повноваженнями переглядати Типові штатні нормативи, затвердження яких відповідними Законами України покладено на центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки.Тому Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1205, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.12.2010 за № 1308/18603, Типові штатні нормативи спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 05.12.2008 № 1105, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.12.2008 за № 1250/15941, Типові штатні нормативи дошкільних навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 №1055, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2010 за № 1157/18452, Типові штатні нормативи позашкільних навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2012 № 1230, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.11.2012 за № 1935/22247, Типові штатні нормативи професійно-технічних навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1204, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.01.2011 за № 114/18852 та інші, є обов’язковими для врахування органами місцевого самоврядування та органами управління освіти і науки.В додатку 7 до Державного бюджету України на 2018 рік на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров'япередбачено додаткову дотацію з державного бюджету обласним бюджетам у обсязі 16,5 млрд. гривень, які мають розподілятися між місцевими бюджетами адміністративно-територіальних одиниць областей.Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1036Бюджетного кодексу Українидодаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров'я спрямовується, зокрема на господарське утримання закладів загальної середньої освіти та оплату праці з нарахуваннями інших, ніж педагогічні, працівників цих закладів. Відповідно до частини п’ятої цієї статті розподіл додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров'я здійснюється між місцевими бюджетами у порядку, визначеному обласними державними адміністраціями, та затверджується рішенням про обласний бюджет.Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки

Оплата заміни тимчасово відсутніх учителів

Відповідно до абзацу дванадцятого пункту 64 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої Міністерством освіти України від 15.04.1993 № 102,за години педагогічної роботи, виконаної понад встановлену норму, провадиться додаткова оплата відповідно до отримуваної ставки заробітної плати в одинарному розмірі.При заміщенні тимчасово відсутніху зв’язку з хворобою або з інших причин педпрацівників, яке тривало не більше двох місяців, відповідно до п.73 Інструкції провадиться погодинна оплата праці.Якщо ж заміщення тривало понад два місяці, то оплата праці педагогів провадиться з першого дня заміщення за всі години фактичного навчального навантаження в порядку, передбаченому п.68 цієї Інструкції, тобто за тарифікацією у повному обсязі.Про механізм заміни та оплати праці вчителів за години заміщення тимчасово відсутніх вчителів виписано в спільному листі Міністерства освіти і науки України від 28.11.08 1/9-770 та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України від 27.11.08 № 02-5/465,згідно з яким керівники навчальних закладів, як правило, повинні організувати заміщення тимчасово відсутніх учителів учителями тієї ж спеціальності, забезпечивши оплату праці відповідно до п.73 ( погодинно), чи п.68 (за тарифікацією) Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти залежно від термінів заміни.В окремих виняткових випадках, коли таку заміну забезпечити неможливо, заміщення здійснюється наступним чином. Учителі з інших дисциплін, заміняючи тимчасово відсутніх колег, виконують програму з свого предмету дещо наперед, щоб згодом передати відповідні години учителю, який нині відсутній, для виконання відсутнім пропущеної програми.У такому випадкуучителю, який забезпечує заміну тимчасово відсутнього колеги, додаткова оплата не провадиться, оскільки загальний обсяг педагогічного навантаження не збільшився, а дещо розподілився в часі. Йому виплачується заробітна плата відповідно до тарифікації протягом всього часу, як за період тимчасового заміщення, так і за дні відсутності уроків, коли раніше відсутній учитель проводив свої уроки з пропущеного предмету.Учителю, який був раніше відсутнім, після виходу на роботу виплачується заробітна плата відповідно до тарифікації, а також здійснюється додаткова оплата за проведені додатково уроки на умовах погодинної оплати праці відповідно до пункту 73 Інструкції.Відтакгодини заміщення, проведені вчителем за відсутніх колег як за основним місцем роботи, так і на роботі за сумісництвом, мають оплачуватися з погодинного розрахунку, виходячи зі ставки заробітної плати вчителя, який замінює тимчасово відсутнього колегу.Якщож заміщення тривало понад два місяці, то оплата праці педагогів провадиться з першого дня заміщення за всі години фактичного навчального навантаження за тарифікацією у повному обсязі.

Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки

Законодавчі зміни з початку 2018 року

1.Держбюджет-2018Закон України від 7.12.2017№ 2246-VIII «Про Державний бюджет України на 2018 рік»(набрав чинності 1.01.2018).Закон враховує:·– зростання ВВП на3 %, індекс споживчих цін110,9 %, граничний обсяг державного боргу60 % ВВП, дефіцит держбюджету2,4% ВВП;·– зростання доходів державного бюджету на 19,0 % порівняно з 2017 роком та зростання видатків держбюджету на 17,9 %.·– основні показники бюджету: доходи – 917,9 млрд. грн, витрати – 991,7 млрд. грн, дефіцит – 80,6 млн. грн, ВВП – 3 332,3 млрд. грн.Розмірмінімальної заробітної плати збільшено та становитиме з 1 січня 3723 грн. Відповідно, зміняться всі похідні показники, до яких належать: розмір фінансових санкцій за порушення трудового законодавства, поріг індексації зарплати, мінімальний розмір ЄСВ, відшкодування втраченого заробітку, оплата вільних від роботи днів під час навчання, вихідна допомога тощо.Прожитковий мінімум для працездатних осіб становитиме: з 1 січня – 1762 грн, з 1 липня – 1841 грн, з 1 грудня – 1921 грн.В Держбюджеті – 2018 частково враховано профспілкові пропозиції щодо збільшення фінансування освітньої галузі.Міністерству освіти і науки України, як головному розпоряднику коштів видатки за бюджетною програмою КПКВК 2211190 «Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам» встановлено у обсязі 61,7 млрд. грн., що у порівнянні з минулим роком більше на 17,3% або на 9,1 млрд. грн.За бюджетною програмою КПКВК 2201160 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами III-IV рівня акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» у порівнянні з минулим роком видатки збільшено на 18,3% або 3,6 млрд. грн та встановлено в обсязі 23,3 млрд. грн, з них 14,6 млрд. грн – за загальним фондом.2. Зміни до Податкового кодексуЗакон України від 07.12.2017№ 2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році»(набрав чинності 1.01.2018).Податкові нововведення передбачають: поступове підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби - на 29,7 %; підвищення ставок екологічного податку – на 11,2 %, рентної плати (крім видобування корисних копалин) – на 16,8 %; запроваджується 24-місячне відстрочення на сплату ПДВ під час імпорту деяких категорій обладнання; без сплати мита можна буде отримати не більше трьох відправлень вартістю по 150 євро; безмитне ввезення товарів через аеропорти на 1000 євро, під час в’їзду через інші пункти пропуску обмеження – 500 євро та50 кгваги; на 5 років звільняються від ПДВ й акцизу операції з імпорту електромобілів; для фармацевтичної галузі розширили сферу застосування ставки ПДВ у 7 %, у тому числі на імпорт і продаж медвиробів; для IT-бізнесу розширили пільгу з ПДВ на постачання програмної продукції; повернення до тестового режиму механізму зупинення реєстрації податкових накладних тощо.3.Змінено порядок розкриття банківської таємниціВідповідні зміни передбаченопостановою НБУ від 4.12.2017 № 124. Національний банк удосконалив порядок розкриття банками інформації, що містить банківську таємницю.Відповідно до цієї постанови банки надають інформацію стосовно операцій за рахунками конкретної юридичної особи або фізичної особи – суб’єкта підприємницької діяльності за конкретний проміжок часу за вимогою органів прокуратури України, Служби безпеки України, Державного бюро розслідувань, Національної поліції, Національного антикорупційного бюро України, Антимонопольного комітету України про надання такої інформації в електронному вигляді, згідно з вимогами, викладеними у додатку до цих Правил.Банк зобов’язаний також надати інформацію органам державної виконавчої служби, приватним виконавцям в обсязі, порядку та у випадках, визначених устатті 62 Закону про банки.4. Змінюється порядок подання фінзвітностіВідповідні зміни передбачено Законом України від 5.10.2017№ 2164-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» щодо удосконалення деяких положень»(набрав чинності 1.01.2018).Закон поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, які зобов’язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність, а також на операції з виконання державного та місцевих бюджетів і складання фінансової звітності про виконання бюджетів з урахуванням бюджетного законодавства.Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.Законом, зокрема, передбачено подання звіту про платежі на користь держави та звіту про управління; запроваджуються критерії для розподілу підприємств на мікропідприємства, малі, середні або великі; на вимогу користувачів фінансову звітність може бути додатково переведено в іноземну валюту тощо.5. Збільшено максимальну базу нарахування ЄСВНововведення пов’язані з пенсійною реформою(Закон України від 3.10.2017 № 2148-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій»(набрав чинності 1.01.2018)).Максимальну величину бази нарахування ЄСВ збільшено з 25 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб до 15 розмірів мінімальної заробітної плати.6. Діють зміни до ПДРІз 1 січня 2018 року зменшено максимально дозволену швидкість у населених пунктахіз 60 до50 км/год.Зміни передбаченопостановою Кабміну від 10.11.2017 № 883.7. Оновлено форму декларації про доходиІз 2018 року почне діяти нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи (наказ Мінфіну від 6.06.2017 № 556).Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) визначенийстаттею 179 Податкового кодексу України.Податкова декларація не подається, якщо платник податку отримував доходи:·від податкових агентів, які згідно з податковим кодексом не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;·виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених податковим кодексом;·від операцій продажу (обміну) майна, дарування, при нотаріальному посвідченні договорів за якими був сплачений податок;·у вигляді об’єктів спадщини, які оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок.Юридичний відділ ЦК Профспілки
Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.